Igen bosszantóvá kezd válni a Microsoft strucc politikája és semmit tevése az Xbox 360 játékgépek meghibásodásával kapcsolatosan. Hazánkban uralkodó már lassan "trópusi" éghajlat a "túlhúzott" szoftverek és a túlmelegedés lassan de biztosan átszűri a rostán a hibás vagy éppen meghibásodás előtt álló gépeket ezáltal küldve őket az égi vadászmezőkre. Hivatalos álláspont a meghibásodásokkal kapcsolatosan nincs, szemellenzősen kuss van, talán mert amiről nem beszélünk az nem is létezik. Akkor szerintem most írni fogok a semmiről egy keveset hogy egy kicsit átláthatóbb legyen mindenki számára mi is az amiről beszélek. Kezdjük akkor időrendben, megpróbálok összeszedni minden olyan hírt ami a nagy szemellenzős semmiről szól és bemutatja nektek az Xbox 360 hardver sötét oldalát és a Microsoft menedzsment hozzá állását.
2007 Május 17. Elkezdődött a bannolás az Xbox Live hálózatában
A tavaszi dashboard frissítést követően megérkezet a Halo 3 Beta tesztje ezzel egyidejűleg a Microsoft beindította az Xbox Live accountok bannolását a hálózatban. Elsődlegesen a dvd firmware babrálóit bannolták a hálózatból illetve letiltásra kerültek olyan felhasználók is akinek nem stimmelt az Xbox Live regisztrációnál megadott címe a hitelkártyájának adataival. Ezzel egyidejűleg mi magyarok az Xbox Live piactéren regionális korlát alá kerültünk pár környező országgal egyetemben. Így néhány letölthető tartalom letölthetetlenné vált. Többek közt a Gears of War mindkét pálya csomagja az ingyenes és a fizetős pályák is. Ergo aki korlátozás előtt megvásárolta a csomagot de elveszett neki, letörölte vagy merevlemezt cserélt, az hiába fizette ki akkor, sajnos a korlátozás feloldásáig nemtudja újra letölteni. Sok barátot vesztettünk el a bannolással.
2007 Június 5. Fogyasztóvédelmi ultimátum a Microsoft-nak
Tovább folytatódik a Microsoft európai kálváriája - miután az elmúlt évek alatt több millió eurós beruházásokat voltak kénytelenek elvégezni a Windows különböző változatai esetében, most úgy tűnik, hogy az Xbox 360 kapcsán is kereszttűzbe kerülnek. Az Európai Fogyasztóvédelmi Bizottság biztosa ultimátumot küldött a Microsoft-nak: a levél egy hetet ad arra, hogy a vállalat egy képviselője megjelenjen a bizottság előtt az Xbox 360 DVD meghajtójának meghibásodásából eredő problémák kezelése, a meghibásodás globális mértéke, valamint a probléma kezelésének módja kapcsán. A hivatalos akciót több ezer holland levél előzte meg, mely az Xbox 360 hardverével kapcsolatos botrányos szituációra hívta fel a figyelmet. Bár a biztos jogkörébe nem tartozik egy adott termék visszahívása, a hölgy, Meglena Kuneva minden jogi fortélyát beveti majd, amennyiben erre szükség lesz.
2007 Június 8. Microsoft válasza az összekarcolt lemezekre
A Microsoft válaszolt az mcvuk.com weboldalnak. Az ellene felhozott vád az volt hogy a játékonzol megrongálja a felhasználók lemezeit. Az Európai Fogyasztóvédelmi Bizottság biztosa Meglena Kuneva is megerősítette hírt hogy levélben felkérte a Microsoftot hogy küldjön tájékoztatást részére melyben leírja hogyan orvosolja a problémákat. Egy ezt követő nyilatkozatban a Microsoft azt mondta MCV-nek, reagálásként Kunevára - a lemezek megrongálódását a konzol helytelen használata okozza. Ehez azért hozzá tenném van egy ismerősöm aki a Dead Risingot csak úgy tudta végig tolni hogy vásárolt mellé egy lemez polírozó készüléket, hiába használta fektetve a gépét ugyanúgy összekarcolta a játéklemezt mintha állítva használta volna.
2007 Június 13. Új segédborda a szervízelt gépeken
Egy francia konzolos weblap a Logic-sunrise bemutatott pár fotót egy módosított videóprocesszor főlé helyezett heat-pipe rendszerű hűtőbordáról. Ez a módósított összeségében nagyobb felületet adó borda csak a szervízből visszaérkezett javított gépeken található, és csak a jobb hőelvezetés miatt kerülhetett bele. De mivel a "semmiről" írok most és ugye hivatalos közlemény túlmelegedésről és meghibásodásokról nincs akkor minek a nagyobb hűtőfelület a javított gépekbe? Node nézzük ez a kis plussz segédborda használat közben vajon mennyit ér? A következő tesztet és a mérési eredményeket Wadarr az X-Media oldalán publikálta idézném tőle: "A mai napon a kezeim közé került egy ilyen javított gép, és gondoltam elvégzek néhány tesztet, kiváncsi voltam mire jó ez a kis kiegészítő. A méréseket egy Voltcraft IR-1000L profi infravörös hőmérővel végeztem mely 0,1 °C pontossággal rendelkezik a felülettel való érintkezés nélkül. Lássuk az eredményeket:
Gears of War 2 perc játék után:
- eredeti borda: 54.8 ℃
- hőcsöves bordával: 53.2
Gears of War 10 perc játék után:
- eredeti borda: 55.3 ℃
- hőcsöves bordával: 54.9 ℃
Gears of War 30 perc játék után:
- eredeti borda: 55.8 ℃
- hőcsöves bordával: 55.6 ℃
A mérésekből kiderül, hogy már fél óra után szinte nulla a hatásfoka ennek a megoldásnak. Ellenben ha a gép teteje ki lenne vágva felette, és alulról támogatva lenne egy ventilátorrel, igen jó eredményeket lehetne elérni így, bár a vízűtést azért így sem tudná űberelni."
2007 Június 15. Xbox 360 mentések és profilok
A tavaszi frissítéssel mint kiderült újabb tiltó funkció került bele a játékgépbe ezáltal a játékosprofilba és a játék mentésekbe. A gép a mentésekben eltárolja a Console ID-t amely a játék konzolunk egyedi azonosítószáma ami ezek után azt eredményezi hogy a játékos profilunkat ha át szeretnénk vinni egy barátunkhoz hogy az ő gépén folytassuk amit elkezdtünk akkor ez sajnos nem fog menni. A merevlemezt egy másik gépre felhelyezve nem fogja látni a játékosprofilt a korlátozás miatt és hibásként jelöli meg. Csak akkor fog működni újra ha barátunk gépén a recover gamertag opcióval visszatöltjük profilunkat az Xbox Live-ról, de ezek után ha vissza rakod a merevlemezt a saját gépedre ezeket a lépéseket újból megkell tenned. Kicsit körülményes nem? Mi van azokkal akik két gépet használnak vagy azokkal akik szeretnek barátaikkal együtt saját profil alól játszani? Vagy azokkal akik gépet cserélnek de a merevlemezt a játék mentéseikkel és a letöltött tartalmakkal meg szeretnék tartani? Mindezt azért vezette be a Microsoft hogy ne lehessen visszaélni az accountokkal és achievementsekkel esetlegesen megberhelt játékmentésekkel. A 360GameSaves.com ennek tudatában teljesen értelmét vesztette mivel a felhasználók nem tudják egymás közt csere-berélni a játékmentéseiket. Ezért az oldal kibocsájtott egy hivatalos közleményt melyben leírják hogy felveszik a harcot a Microsoftal és miképpen cselezik ki a frissítés után beépült védelmet.
2007 Június 26. Szervízmustra napi 2500 db meghibásodott gép
A maxconsole.net weboldal leközölt egy cikket melyben azt állítja hogy az angliai hivatalos Microsoft szervízközpontnál napi közel 2500 db meghibásodott Xbox 360 konzol landol. Melyek túlnyomórészét kamionba pakolják és átszálítják a Prágai szervízközpontba. De lássuk Lee Sherman-t (Gamertag: Toxic Daywalker), ki elküldte a szervíz tapasztalata részleteit. Az Xbox 360 gépe meghibásodása után felvette a kapcsolatot az angliai hivatalos vevőszolgálattal és elkűldte garanciális javításra a gépét. A javítási idő hosszú volt így telefonon többször érdeklődött és kérte a vevőszolgálatot hogy adja meg a szervízközpont telefonszámát hogy érdeklődhessen a játékgépe felől. De a vevőszolgálattól csak azt a választ kapta hogy a szervíznek nincsenek telefonjaik. Nem kevés nyomozás után kiderítette hogy gépe nem az angliai székhelyű Havanti szervízben volt hanem túlterheltség miatt tovább küldték és a Prágai szervízben van javításon. Megszerezte a Havanti szervíz telefonszámát ahol némi bájcsevej után megtudta hogy a Havanti szervízbe napi 1500-2500 darab meghibásodott Xbox 360 konzol érkezik és túlterheltség miatt azok többségét UPS kamionokba pakolva szállítják tovább a Prágai hivatalos szervízközpontba. Azért ez egy kicsit durva szám, ha egymás tetejére pakolnánk a napi meghibásodott gépeket akkor egy 208 méteres tornyot kapnánk. Csak a számok miatt; a malajziai Petronas Torony 452 méteres így csak három munkanapba telne és magasabb tornyot lehetne a rossz gépekből építeni mint az!
2007 Június 26. Forza 2 meghibásodást okozna a gépekben?
Az xbox.com-on és a forzamotorsport.net hivatalos fórumán játékosok nagy számban arról számolnak be hogy egyik pillanatról a másikra játékgépeik meghibásodnak kattogó éles zörej a dvd-ből a képernyő feketére vált de mindeközben hang van és az audiócsatornák úgy tűnik hogy jól működnek. Az első fórum komment óta játékosok nagy számban számoltak be hasonló problémákról. Pár óra leforgása alatt a Forza 2 hivatalos fórum eme topikja 900 bejegyzéssel bővűlt melyeknek túlnyomó részében a felhasználók ugyanerről a hibáról mesélnek Pár nappal később ezt az igencsak megdagadt fórumot Microsoft oldalról kicsit megkozmetikázták törölve számos kapcsolódó fórumbejegyzést és hozzászólást. Régóta ez cenzúrázás az egyik leggusztustalanabb internetes húzás amit láttam. Vajon egy új hiba ütötte fel a fejét? Esetleg egy egy régi hiba ami a dashboard frissítés után így jelentkezik? Hibás a szoftver talán? Programozói hiba? Nembírják a gépek a túlhúzást esetleg? Agresszív stressz a gpu-n? Melegedés?...
2007 Június 28. Micromart: Javíthatatlan az Xbox 360
A hardwired.hu cikkében olvashatjuk hogy javíthatatlanok az Xbox 360 játék konzolok. A 10 éve játékkonzolok javításával foglalkozó független brit cég, a Micromart, mely mostantól nem fogadja be a képernyő lefagyást produkáló vagy a közutálatnak örvendő vörös-hármas hibajelzést adó konzolokat - olvasható a Shacknewson. A cég által kiadott közlemény szerint alapvető alaplap tervezési problémáról van szó, mely olyan mértékben fordul elő az Xbox 360 esetében, hogy értelmetlenné vált az ezzel a hibával jelentkező konzolok javítása. A Micromart szerint akinek a fenti két probléma valamelyikével van dolga, közvetlen a Microsoft-nak küldje beteg konzolját, a kisebb zúzódásokat azonban továbbra is örömmel fogadják. A legújabb jelentések szerint a Microsoft saját brit javítóközpontjaiban sincs ez másképp, ahol hegyekben állnak a javításra váró konzolok. Az Xbox 360 Gamer Magazine-nak küldött egyik brit olvasói levél szerint a Microsoft azt állítja, hogy helyben, a havanti üzemben javítják a konzolokat, ám túlterheltség miatt azokat a prágai központba irányítják, mivel naponta 1500-2500 darab defektes konzol érkezik a brit javítócentrumba. Nem elszigetelt esetről van szó, a 1UP játékmagazin hasábjain Justin Lowe esetét boncolgatták, aki már a tizenkettedik konzoljánál tart. Lowe szerint a defektes egységek helyett gyakran javított konzolokat küldenek vissza, ahelyett, hogy az újonnan legyártott, feltehetőleg hibamentes variánsokkal lepnék meg az elkeseredett vásárlókat. Peter Moore szerint a konzolok mindössze 3 százalékánál jelentkezik valamilyen jellegű probléma, ám egy későbbi, a San Jose Mercury News hasábjain olvasható interjúban az X360 hardver fejese, Todd Holmdahl a konzol megbízhatóságával kapcsolatos kérdések egyikére sem adott választ.
2007 Július 3. A meghibásodás aránya magasabb mint 33% ?!
A mai nap folyamán a Dailytech.com egy nagyon érdekes cikket közölt le oldalain az Xbox 360 játékkonzolok meghibásodásaival kapcsolatosan. Saját forrásaira hivatkozva az írásból megtudhatjuk hogy egy volt EB Games alkalmazott elmesélte nekik hogy régiójukban a meghibásodás az Xbox 360 konzolok esetében az eladott gépek 30-35%-át érinti. Pár nappal ezelőtti hírekből megismert szervíz adatok alapján ez sajnos nem annyira meglepő. A cikkből kiderűl hogy a játékgép indulása után közvetlen a meghibásodások száma sokkal magasabb volt a jelenleginél. Arányaiban az Xbox 360 debüt után 35 eladott gépből az 50% hat hónapon belűl elromlott és kettő már az eladás pillanatában sem működött.
Úgyérzem többet nem tudok egyenlőre hozzátenni sem elvenni ebből a cikkből de egy az biztos, ős xbox fan-ként a véleményem az hogy ekkora szar konstrukciót ami ennyire gyorsan és ennyire nagyszámban meghibásodik a konzol iparnak még nem sikerült produkálnia. Ezért úgyérzem a gearsofwar.blog.hu idei aranybré díjának tuti nyertese a Microsoft ezek után csak gratulálni tudok a bezsebelt díjhoz.