Hogyan feküdjek neki ennek a cikknek? Hát nem tudom. Bevezetőt írni talán a legnehezebb, mert ez az a rész, ami felkelti az olvasó érdeklődését, kiváncsiságát. Nah, ez pont jó ide. Shadowrun. Hát azt eszik vagy iszák kezicsókolóm?
Nos, legjobb tudomásom szerint játszák, talán még több ezren ezen a nevetséges világon, kis csapatokba verődve. Ugyanis, ez egy ízíg-vérig, eredeti "papiros" szerepjáték, amit Ti pubertások talán azt se tudjátok mi az: Mesélővel, személyenként kb 3-4db 10 oldalú kockával, karakterlappal és egy 300 oldalas szabálykönyvel, ahogy azt kell. Sajnos, ez a fajta társas játék kezd kimenni a divatból hála a GoWnak, Halonak, MMORPG-nek stb...na ne menjünk ennyire bele az igazi RPG-ékbe, foglalkozzuk a videójátékkal. Három elődje volt: SNES-es, Sega Genesis-es és Mega CD-s verzió, utóbbi csak japánban jelent meg. A Microsoft és a FASA Interactive '99-be kezdte el a munkálatokat az újabb reinkarnáción, HALO eninget használva.
A háttértörténetről nagyvonalakban annyit, hogy a Világegyetem rejtélyes energiáinak áramlásában beállt nyugalomnak vége szakadt, a mágia visszatért. Ez minden 5000 évben bekövetkezik a Földön. A tündék, törpék, orkok és trollok ledobták emberi álcájukat, és felvették igazi formájukat. A vadon állatai is megváltoztak, átalakulva a legendák és mítoszok szörnyetegeivé. A mágia elfeledett tradíciói életre keltek, sámánok és mágusok követeltek helyet maguknak és képességeiknek az új világban. Az Ébredés megannyi oldala a misztikum ködébe vész, de a modern társadalom keményen harcol azért, hogy a mágia útjai beilleszkedjenek a technológia világába. Itt érkezünk meg mi, 2043-at írunk, Brasilia, az RNA Global fő kozpontja. Természetesen a "papiros" verzióban mindkét oldalt választhattuk, viszontitt csupán piros és kék csapattá fokozták őket: a kékek, az RNA a védők, a pirosak a Lineage a támadók. De még ezzel is sikerült déjá-vu érzést okozni a a játéknak, teljesen olyan a feeling, mint egy ilyen játékbarlangban, egyedül a szabálykönyv megmagyarázhatatlan, misztikus aurája, illata hiányzik. Node sebaj, nem hiszem, hogy rajtam kivül bárki is játszott volna az igazi Shadowrunnal, Ti úgysem érthetitek ezt az érzést.
A demoban kapunk 1 pályát, 1 játékmódot (egyoldalú CTF, SR módra), 5 fegyvert (SMG, Rifle, Shotgun, Katana, Sniper Rifle), 4 varázslat (Tree of Life, Resurrect, Gust, Teleport), 3 cybernetikus beültetés (Enhanced vision, Glider, Smartlink), 2 fajt (ember és elf) A felszerelésekről még lesz szó később. Elsőként mindenkinek a tutorialt javasoltam, mert annyira komplex a játék, hogy az alapok és extrák ismerete nélkül pillanatok alatt leszednek, játék közben viszont nincs idő tanulni. Hiába pofáztam, itt mindenki "fasza gyerek aki kinyir mindenkit". Ez az első ok, amiért elnépteledtünk már a második nap. Ezért most, szájbarágósan leírom mindenkinek a legjobb és legcélszerűbb alapokat, taktikákat és a "karakteralkotást" A varázslatok, beültetések az LT, LB, RB gombokra való helyezése: Ehhez nyomva kell tartani a B-ét, majd az analog karok segítségével kiválasztani a kívánt varázslatot/cybernetikus felszerelést és lenyomni az LT, LB, RB közül azt, amelyikkel használni szeretnénk az adott képességet. Mindez gyakorlásssal másodpercek kérdése lesz.
A demóban lévő, szerénynek tűnő speciálok ne tévesszenek meg minket: rengeteg féle varriációt lehet már ezekből is összeállítani. Akkor következzenek az ismertetők, elsőnek a Mágia:
- Teleport: Remélem nem kell magyarázni, ha mégis, akkor talán máshol a helyed. Igen hasznos mágia, mind "közelharci" taktika, mind menekülés céljára. Legtöbbször összehangolt használatot igényel fegyverrel, beültetéssel.
- Tree of Life: Az első kiegészítő a Teleporthoz, ha sérültek vagyunk, teleportáljunk össze-vissza, hogy megzavarjuk az ellent, majd egy védett helyre (ahonnan mondjuk csak egy oldalról támadhat a rosszarcú) rakjuk le a fát és élvezzük gyógyító hatását: mindez jár csapattársainknak és ellenségeinknek is.
- Resurrect: Halott, hulla társainkat szedhetjük fel velük, de csak azokat, akiknek holt teste még a pályán van, de vigyázzunk: ha Mi meghalunk ők is elvéreznek, kivéve akkor, ha Minket nagyon gyorsan felhúznak, mert ha ez megtörténik akkor eláll a vérzés, de ha túl sok idő telt el, akkor padawanunk vérvesztesége már halálos.
- Gust: Egyenértékű a Force Pull-al, magas helyről való letaszításhoz, karddal támadók ellen igen hasznos. Nemrég (ma) jöttem rá, hogy Teleporttal és Shotgunnal kombinálva igen halálos.
- Smartlink: Fegyvereseknek kötelező ! Nemcsak hogy plusz zoomot ad minden fegyverhez, de némi auto-aimet is biztosít nekünk, megspékelve a gears of warból ismerős active reload skúlokkal.
- Glider: Denevér-szarányak, leginkább a kardos karaktereknek ajánlom, bár lassú mozgása miatt kiválló célpont lesz az egyénből: Teleportot mindenképp vigyünk.
- Enhanced vision: Az ellent láthatjuk vele a falakon keresztül is. Teljesen értelmetlen felszerelés, csak a helyet foglalja, és kb. ugyanezt az eredményt érjük el a D-pad fel irányát benyomva.
Akkor most a fegyverek:először úgy gondoltam, hogy az 5 fegyver közül 3 kuka, de ez nem igaz. Minden fegyverhez tartozik egy játékstílus, csakúgy mint az előző két csoportban, tehát ehhez igazodjon mindenki, megprobálom leírni a pro és kontra oldalakat.
- SMG: Alap fegyver, ez mindenképp kell, erős, közép-pontos, próbáljunk meg vele rövid sorozatokat lőni, bár, ha elég közel van az enemy, még pont belesétál a rádiuszába.
- Rifle: Sokáig hanyagolt fegyverem, pedig mostmár ez a másodszámú gyilkoló gépem: három pontos lövés is lehet halálos, a titka a zoom, a Smartlink és a nagy távolság. Ellenérvek, hogy nagyon pontatlan, csak mesterek tudják jól kezelni, viszont Isten óvjon meg bennünket, az ilyen embertől.
- Shotgun: Ugyancsak jó fegyver, nagyon, bár rajtam kivül mindenki utálja, de most megosztok veletek egy tippet: Teleport, Gust. A trükk az, hogy odateleportáljuk magunkat, belelövünk a shotival, majd eltaszítjuk magunktól. Ehhez nagyon jó ritmusérzék kell, de megoldható és garantáltan 3-4 sorozat halál.
- Katana: TPS nézet kedvelőjének fegyvere (pl.: Morpheus). A kezelése hasonlít a TPS nézetű oblivionéhoz, kellemes csalódás volt. ha sikerül egy jól kivitelezett, 100% vágást ejtenünk az ellen elvérzik.
- Sniper Rifle: FPS játékokban mindig is a kedvenc fegyverem volt, singleplayerben. Multiba, főleg ilyen pörgős játékokba mint a Halo, Unreal nem való. Itt egész kellemes, 2-3 találat halálos, de a biztos az a fejlövés és nem is oly nehéz a kivitelezése.
Ezeket pénzért vehetjük a roundok elején, a varázslatokért és tech-ért egyszer kell kiadni, viszont ha meghalunk a fegyvereinket újra meg kell venni. Pénzt adhatunk bajtársainknak (Morpheus állandóan kér) vagy megtarthatjuk a következő körre. Nah, azt hisszem ezt kiveséztük, de ,mindez mit sem érne, ha nem lenne ennyire eltalálva a célkereszt irányítása ! Annyira gördülékeny, sima, finom, apró mozdulatoktól a heves rántásig mindenre úgy reagáll ahogy kell. Még nem játszottam ilyen jó irányítású FPS-el, nyoma sincs a Far Cry szerű nehézkes mozgásnak. Most, hogy tisztáztuk a mágiát, cybernetik implantátumot, a fegyvereket és irányítást, nem marad más hátra, mint a "karakteralkotás". Igen-igen, bizony átvitt értelembe iylen is van a játékban. Minden ember külömböző. Mindenkinek másfajta a játékstilusa: ehhez a stilushoz kell öszeállítani a három fent említett csoportból karakterünk felszerelését. Ez rendkivül fontos momentum, nélküle nem hozhatnuk ki magunkból 110 % teljesítményt. Jelzem, a jó játékért, csapatért, nélkülözhetetlen karakterünk előre gondolása, stilusonkhoz való igazítása !
Ha megengeditek, leírom a saját összeállításomat:
- Faj:Ember, mindig ember, az elfek gyorsabbak, több a manájuk, de sérülékenyebbek, viszont gyógyulnak. Ennek ellenére én emberrel vagyok.
- Fegyverek: SMG, Rifle, Speckók: Teleport, Smartlink, Tree of Life. Ezzel az összeállítással hatékony vagyok távolról és közelebbről is, menekülhetek és taktikázhatok harc közben, gyógyíthatom csapattársaim és magam. Mindenkinek javaslom 1-2 óra próbálgatást a helyes úthoz, mert ha egyszer megtaláltad, többé nem fogsz máshogy játszani, és kialakulhat egy csapat ahol mindenkinek megvan a szerepe.
"a Nap kietlen árnya reám hull, most s mindörökkön el nem múl:bilincsbe vert,falakkal körbezárt lénye:az Éjszaka Teremtménye"